Zooplus – Lemmikkitarvikkeet edullisesti Saksasta

Euroopan johtava verkkokauppa lemmikkieläinten tarpeisiin

Zooplus on vakiinnuttanut asemansa Euroopan suurimpana ja luotetuimpana lemmikkieläintarvikkeiden verkkokauppana.

Vuonna 1999 Münchenissä perustettu yhtiö on vuosien saatossa kasvanut pienestä startup-yrityksestä eurooppalaiseksi markkinavoittajaksi, joka palvelee tänään yli 11 miljoonaa asiakasta 30 maassa Euroopassa.

Yrityksen visio tuoda lemmikkitarvikkeet verkkoon on toteutunut kunnianhimoisesti. Siitä, mikä alkoi pienenä ideana e-kaupankäynnin pioneerivuosina, on kasvanut 2,7 miljardin euron liikevaihdon yhtiö.

Zooplus ei ole vain verkkokauppa, vaan kokonaisvaltainen lemmikkieläinten hyvinvointiin keskittyvä palveluekosysteemi.

Yhtiön menestyksen taustalla on syvä ymmärrys siitä, että lemmikkieläimet ovat perheenjäseniä, joiden tarpeet vaativat asiantuntevaa hoitoa ja laadukkaita tuotteita. Tämä filosofia heijastuu kaikessa toiminnassa aina tuotevalikoimasta asiakaspalveluun ja toimitusketjun optimointiin.

Eurooppalainen kasvutarina ja markkinajohtajuus

Zooplus perustettiin 28. kesäkuuta 1999 Münchenissä viiden yrittäjän,  Roland Honenampin, Cornelius Pattin, Sven Rittaun, Florian Seubertin ja Philipp Freiherr von Wilmowskyn, toimesta.

Hubert Burda Media tuki yrityksen perustamista taloudellisesti ja oli pitkään Zooplussan suurin osakkeenomistaja. Yritys perustettiin vastaamaan kasvavaan verkkokaupan kysyntään 1990-luvun lopun lemmikkitarvikemarkkinoilla.

Yhtiön kasvu on ollut vaikuttavaa: vuonna 2002 asiakaskunta oli kasvanut 160 000 asiakkaaseen 13 miljoonan euron tilausvolyymilla. Vuonna 2007 yritys työllisti 40 henkilöä, ja vuoteen 2008 mennessä liikevaihto oli kasvanut 80,34 miljoonaan euroon. Vuonna 2017 Zooplus saavutti miljardin euron liikevaihdon, ja vuonna 2023 yhtiön kokonaisliikevaihto oli 2,678 miljardia euroa.

Tänään Zooplus työllistää yli 1 200 henkilöä ympäri Eurooppaa ja toimii 30 maassa päämarkkina-alueinaan Saksa, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Iso-Britannia, Alankomaat, Italia, Espanja ja Puola.

Yhtiön asema Euroopan johtavana lemmikkitarvikkeiden verkkokauppana perustuu vuosikymmenten kokemukseen ja jatkuvaan innovaatioon.

Tuotevalikoima ja tunnetut brändit

Zooplussan valikoima on yksi markkinan laajimmista, sisältäen yli 15 000 tuotetta tai joidenkin lähteiden mukaan jopa yli 9 000 tuotetta Suomen markkinalla.

Tuotevalikoima kattaa kaikki lemmikkieläinten tarpeet koirista ja kissoista pieneläimiin, lintuihin ja akvaarioeläimiin.

Koirille suunnatut tuotemerkit

Zooplussan koirille suunnatut premium-brändit edustavat markkinan kärkituotteita.

Wolf of Wilderness on yhtiön ykkönen viljattomassa koiranruokakategoriassa, joka perustuu suden luonnolliseen ravintoon. Tuotesarja sisältää 100 prosenttisesti viljattomia reseptejä korkealla eläinproteiinin osuudella ja on rikastettu luonnonmarjoilla, juurilla ja yrteillä.

Rocco puolestaan on Zooplussan suosituin koiran märkäruoka- ja herkkubrändi. Yli 15 vuoden ajan Rocco on valmistanut valikoiman lihaisia makuvaihtoehtoja sisältäen Rocco Junior pennuille, Rocco Senior vanhemmille koirille ja Rocco Sensitive herkille vatsoille.

Purizon tarjoaa luonnon inspiroimaa ravintoa korkealla liha- ja kalapitoisuudella, täysin viljattomilla resepteillä.

Lukullus edustaa luonnollisten raaka-aineiden filosofiaa laadukkaalla lihalla ja korkealla lihapitoisuudella, kun taas Briantos tarjoaa täydellisen ja monipuolisen ravinnon eri tarpeisiin koiran iästä, aktiivisuudesta ja herkkyydestä riippumatta. Concept for Life -tuotteet on mukautettu iän, rodun, koon, elämäntavan ja ravitsemustarpeiden mukaan.

Kissoille suunnatut erikoistuotteet

Kissanomistajille Zooplus tarjoaa erikoistuneita ratkaisuja. Tigerino on yhtiön suosittelema kissanhiekkabrändi, joka on erittäin imukykyinen ja estää bakteerien kasvua.

Cosma edustaa gourmet-ruokailua erityisen suurella osuudella puhdasta, tuoretta lihaa tai kalaa ilman keinotekoisia säilöntäaineita.

Smilla tarjoaa gourmet-ruokaa vitamiineilla ja optimaalisella proteiinisuhteella kissaruuan tarpeisiin räätälöitynä.

Wild Freedom, Feringa ja muut kissoille suunnatut premium-brändit täydentävät valikoimaa tarjoten laadukkaita vaihtoehtoja jokaiseen makuun.

Oma tuotemerkki zooplus Basics

Zooplus on kehittänyt myös oman tuotemerkkinsä zooplus Basics, joka tarjoaa edullisia perustuotteita koirille ja kissoille.

Basica-valikoimaan kuuluu makuualustoja, koirantakkeja, kakkapusseja, ruokasäiliöitä ja erilaisia leluja. Nämä tuotteet edustavat laadukasta perustasoa kohtuuhintaan.

Hinnoittelu, tarjoukset ja kanta-asiakasohjelma

Zooplussan hinnoittelustrategia perustuu verkkokaupan tehokkuuteen ja mittakaavaetuihin.

Koska yritys toimii ainoastaan verkossa ilman kivijalkakauppoja, kustannusrakenne on noin 10 prosenttia matalampi kuin perinteisillä toimijoilla.

Tämä mahdollistaa kilpailukykyisen hinnoittelun ja säännölliset kampanjat.

Alennuskoodit ja erikoistarjoukset

Zooplus tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja kampanjoita. Uudet asiakkaat saavat 5 prosentin alennuksen ensimmäisestä tilauksestaan sekä ilmaisen toimituksen yli 49 euron tilauksiin. Sovelluksen kautta tilaamalla asiakkaat voivat säästää 5 euroa vähintään 89 euron tilauksista.

Yhtiön kanta-asiakasohjelma tarjoaa 5 prosentin lisäalennuksen kaikista tilauksista kokonaisen vuoden ajan pientä kertamaksua vastaan.

Lisäksi tarjolla on säännöllisesti tuotekohtaisia alennuksia, kuten ”jopa 40 prosenttia alennusta ruoista” ja ”jopa 50 prosenttia alennusta tarvikkeista” -kampanjoita.

zooPoints-kanta-asiakasohjelma

Zooplussan zooPoints-ohjelma palkitsee asiakkaiden uskollisuutta konkreettisesti. Rekisteröityneet asiakkaat ansaitsevat automaattisesti yhden pisteen jokaista käyttämäänsä euroa kohden. Pisteitä voi lunastaa Palkkiokaupasta erilaisiin lemmikkituotteisiin.

Uutiskirjeen tilaajat saavat tervetulliaislahjaksi 333 bonuspistettä. zooPisteet ovat voimassa 12 kuukautta hyvityspäivästä lähtien. Ohjelma on ilmainen eikä vaadi erillistä rekisteröitymistä, vaan pisteet kertyvät automaattisesti jokaisen oston yhteydessä.

Deal Days ja kausikampanjat

Zooplus järjestää vuosittain Deal Days -kampanjoita, joiden aikana tarjolla on merkittäviä alennuksia tunnetuilta tuotemerkeiltä kuten Royal Canin, Hills, Tiaki, Kooa, Latz, Cosma, Natural Paradise, Briantos, Wolf of Wilderness ja Rocco. Nämä 13 päivää kestävät kampanjat ovat vuoden kohokohtia tarjoushaukkoille.

Toimitusehdot ja maksutavat

Toimitukset ja logistiikka

Zooplus on optimoinut toimitusketjunsa eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin. Suomeen tehdyt tilaukset toimitetaan yleensä 3-5 työpäivän sisällä.

Yli 49 euron tilauksista ei veloiteta toimituskuluja, kun taas pienemmistä tilauksista peritään 1,99-4,99 euron toimituskulu riippuen tilauksen arvosta ja toimitustavasta.

Toimituskumppanina Suomessa toimii pääasiassa Matkahuolto, joka tarjoaa sekä kotiinkuljetusta että noutopisteiden kautta tapahtuvaa toimitusta.

Asiakkaat voivat valita toimitustavakseen myös Postin pakettiautomaatit, joita on yli 2 300 kappaletta ympäri Suomea. Automaatit ovat käytössä vuorokauden ympäri ja tarjoavat joustavan mahdollisuuden noutaa tilaus valitsemastaan noutopisteestä.

Painavista tilauksista (yli 31 kg) voidaan periä 2,99 euron lisätoimituskulu, joka kattaa useamman paketin toimituskulut. Premium-kotiinkuljetuksesta veloitetaan aina 2,49-2,50 euroa plus normaali toimituskulu.

Monipuoliset maksutavat

Zooplus hyväksyy laajan valikoiman maksutapoja asiakkaiden mukavuuden takaamiseksi. Käytettävissä ovat:

  • Suora verkkomaksu (Paytrail)
  • Luotto- ja pankkikortit (Visa, MasterCard, American Express)
  • Klarna
  • PayPal
  • Apple Pay

Toisen tilauksen jälkeen asiakkaat voivat maksaa myös laskulla.

Yhteistyössä Klarna Bank AB:n kanssa Zooplus tarjoaa ”tilaa nyt, maksa myöhemmin” -maksuvaihtoehdot sekä osamaksumahdollisuuden.

Nämä vaihtoehdot edellyttävät Klarnan luottokelpoisuusarviointia. Kaikki maksutavat on suojattu kryptauksella ja erillisellä valtuutusprosessilla.

Palautus-, peruutus- ja asiakaspalvelukäytännöt

Peruuttamisoikeus ja palautukset

Zooplus noudattaa EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöä tarjoten asiakkaille 14 päivän peruuttamisoikeuden. Määräaika lasketaan siitä päivästä, jona asiakas tai hänen valtuuttamansa henkilö vastaanottaa tuotteen.

Peruuttaminen onnistuu kirjeitse, sähköpostilla tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Palautusmenettelyssä asiakkaan tulee olla yhteydessä asiakaspalveluun saadakseen palautustarran, jolloin Zooplus maksaa palautuksesta aiheutuvat postikulut.

Rahojen palautus tapahtuu viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Hyvitys maksetaan samalla maksutavalla, jolla alkuperäinen osto tehtiin.

Palautettavat tuotteet lähetetään Zooplussan saksalaiseen logistiikkakeskukseen. Avattuja ruoka- tai herkkupaketteja ja osittaisia säästöpakkauksia ei voi palauttaa.

Luotettavuus ja asiakaskokemukset

Zooplussan luotettavuutta arvioitaessa Trustpilot-arvostelut tarjoavat monipuolisen kuvan asiakaskokemuksista.

Suomalaisten asiakkaiden arvostelut ovat pääosin positiivisia, keskiarvon ollessa 3,9 tähteä 5:stä. Asiakkaat arvostavat erityisesti laajaa tuotevalikoimaa ja edullisia hintoja verrattuna suomalaisiin lemmikkitarvikekauppoihin.

Pitkäaikaiset asiakkaat kertovat käyttäneensä palvelua yli 10 vuotta ilman ongelmia. Erityisesti toimitusvarmuus ja tuotteiden laatu ovat saaneet kiitosta.

Olen myös itse käyttänyt Zooplussan palveluita ja nauttinut koiranruokasäkkien kotitoimituksesta ilman lisämaksua.

Monet asiakkaat korostavat, että Zooplussalta löytyy tuotteita, joita ei saa muualta, tai ne ovat huomattavasti halvempia kuin Suomessa.

Negatiivinen palaute ja ongelmatilanteet

Kriittinen palaute keskittyy pääasiassa toimitusongelmiin ja asiakaspalveluun. Jotkut asiakkaat ovat raportoineet pakettien vaurioitumisesta kuljetuksessa tai toimituskumppanin vaihtumisesta, mikä on aiheuttanut hankaluuksia. Yksittäisissä tapauksissa tuotteet on jätetty ulos tai vaikeaan paikkaan sateeseen pilaantumaan.

Kansainvälisissä Trustpilot-arvioissa, erityisesti Espanjassa ja Iso-Britanniassa, esiintyy enemmän kritiikkiä toimitusviiveistä ja asiakaspalvelun reagoinnista. Tämä voi johtua eri maiden logistiikkaverkostojen eroavaisuuksista.

Kilpailijakenttä ja Zooplussan erottautuminen

Zooplussan kilpailuetuna on matala kustannusrakenne verkkokauppatoiminnan ansiosta. Tämä mahdollistaa jopa 10 prosenttia kilpailijoita alemmat hinnat säilyttäen samalla kannattavuuden. 

Zooplussan valikoima kattaa yli 15 000 tuotetta, mikä ylittää monien kilpailijoiden tarjonnan. Yhtiöllä on myös vahva eurooppalainen läsnäolo, mikä takaa mittakaavaedut ostotoiminnassa ja logistiikassa.

Zooplussan haasteena Mustiin verrattuna on vaikeus tarjota asiakasta sitouttavaa kokemusta ja henkilökohtaista neuvontaa. Kivijalkakauppoja ei ole, joten asiakas ei saa samanlaista palvelukokemusta kuin esimerkiksi Musti ja Mirri -myymälöissä.

Amazon on kasvanut Euroopassa merkittäväksi kilpailijaksi lanseeraamalla oman lemmikkieläintuotebrändin. Amazonin vahvuutena on valtava valikoima kolmansien osapuolien tuotteita ja logistiikan tehokkuus. Kuitenkin Amazon kilpailee ensisijaisesti halvemman hintaluokan kategorioissa eikä suoraan premium-segmentissä.

Miksi valita Zooplus: tärkeimmät edut

Euroopan laajin valikoima ja asiantuntemus

Zooplussan suurin etu on yli 25 vuoden kokemus lemmikkieläintarvikkeiden verkkokaupasta.

Tämä näkyy tuotevalikoiman laajuudessa, laadunvalvonnassa ja asiakasymmärryksessä. Valikoima sisältää sekä kansainvälisiä premium-brändejä että yhtiön omia tuotemerkkejä, jotka on kehitetty asiakkaiden tarpeiden pohjalta.

Zooplussan asiantuntemus näkyy myös tuotekategorioiden syvyydessä. Esimerkiksi koiranruokavalikoimassa on tuotteita jokaiseen elämänvaiheeseen, aktiivisuustasoon ja ruokavaliorajoitukseen.

Kissanomistajille tarjolla on erikoistuneita ratkaisuja kissanhiekoista gourmet-ruokiin.

Hinnoittelu ja säästömahdollisuudet

Verkkokauppatoiminnan tehokkuus mahdollistaa kilpailukykyisen hinnoittelun. Ilmainen toimitus yli 49 euron tilauksiin tekee suuremmista tilauksista erittäin edullisia. Säännölliset kampanjat, alennuskoodit ja kanta-asiakasohjelma tarjoavat lisäsäästöjä.

zooPoints-ohjelma luo pitkäaikaista asiakasarvoa palkitsemalla uskollisuutta konkreettisesti. Pisteiden avulla asiakkaat voivat lunastaa ilmaisia tuotteita, mikä laskee kokonaiskustannuksia merkittävästi.

Logistiikan luotettavuus ja mukavuus

Zooplussan logistiikkaketju on optimoitu eurooppalaisille markkinoille. Toimitusajat ovat ennustettavia (3-5 työpäivää Suomeen), ja vaihtoehtoiset toimitustavat kuten pakettiautomaatit tarjoavat joustavuutta. Raskaiden tuotteiden kuten kissanhiekan toimitus kotiin säästää aikaa ja vaivaa.

Palatusjärjestelmä on asiakasystävällinen Zooplussan maksaessa palautuskulut. Tämä vähentää verkko-ostamiseen liittyvää riskiä erityisesti kalliimpien tuotteiden kohdalla.

Yhteenveto

Zooplus on vakiinnuttanut asemansa Euroopan johtavana lemmikkieläintarvikkeiden verkkokauppana oikeaan aikaan tehdyn strategisen satsauksen, jatkuvan asiakaskeskeisen kehityksen ja tehokkaan logistiikan ansiosta.

Yhtiön 25 vuoden historia ja yli 11 miljoonan asiakkaan luottamus kertovat pitkäjänteisestä menestyksestä vaativalla markkinalla.

Zooplussan vahvuuksia ovat laaja tuotevalikoima, kilpailukykyinen hinnoittelu, luotettava logistiikka ja kehittynyt kanta-asiakasohjelma, jotka tekevät siitä houkuttelevan valinnan lemmikkieläinten omistajille ympäri Eurooppaa.

Erityisesti Suomessa, missä lemmikkitarvikkeiden hintataso on korkea, Zooplus tarjoaa merkittäviä säästömahdollisuuksia menettämättä tuotteiden laatua.

Haasteista huolimatta, kuten asiakaspalvelun tavoitettavuus ja kivijalkakauppojen puuttuminen, Zooplus on onnistunut säilyttämään vahvan markkina-asemansa jatkuvan innovaation ja asiakaslähtöisyyden ansiosta.

Yhtiön kyky adaptoitua muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja investoida teknologiaan ja asiakaskokemukseen luo vahvan perustan tulevaisuuden kasvulle.

Suomalaisille lemmikkieläinten omistajille Zooplus edustaa luotettavaa, edullista ja kattavaa ratkaisua lemmikkien hyvinvoinnin tarpeisiin.

Yli 20 vuoden kokemus markkinalla, laaja tuotevalikoima ja asiakaslähtöinen palvelu tekevät siitä merkittävän vaihtoehdon perinteisille lemmikkitarvikeliikkeille.

Siirry kauppaan